V neděli 27. července 2025 se Belgian Grand Prix 2025 na Spa‑Francorchamps odkládal o 90 minut kvůli prudkému dešti, který během úvodního kol a formovacího kola výrazně zhoršil viditelnost. Závodníci, v čele s Lando Norris, driver McLaren a šampionem Oscarem Piastrim, racing driver McLaren, museli během formovacího kola přejít zpět do boxů, když i oni sotva viděli bezpečnostní auto. Rozhodnutí o red‑flag podpořilo i FIA, jež rychle zrušilo plánovaný start.
Proč se ozvalo tolik červených vlajek?
Déšť, který zasáhl trať už po ránu, vytvořil na letech i v údolích Aražúry řeku, která se vydala přes celou dráhu. F3 sprint zahájený v 08:40 byl po několika nehodách během formovacího kola okamžitě přerušen – tři vozy se vymkly kontrole a dva z nich se srazily na rovince Kemmel.
Úsilí o obnovení bylo marné: i když se krátce 09:05 pokusili pokračovat za safety car, další incident (auto uvízlé na obrubníku) znovu vyvolal červenou vlajku. Místo bodů se tak závodním fanouškům nedostalo ani jednoho vítěze.
F2 se dostalo přes mokrou dráhu
Naštěstí Formule 2 našla cestu k odstartování po 10:00. Odstartovali s rolovacím startem a i přes vodu na trati se jim podařilo ujet několik kol, než se podmínky opět zhoršily.
Analytičtí experti ze Pirelli argumentovali, že jejich současné mokré pneumatiky jsou „dostatečně agresivní“, ale že jejich výkon byl limitován extrémní mírou srážek, které se soustředily přímo na startovní čáru a první zatáčku. Radar ukazoval 100 % pravděpodobnost deště až do 15:00 místního času – tedy přesně v okamžiku, kdy měl hlavní závod vyjet.
Konečný start F1 a reakce jezdců
Když po 90 minutách přestalo pršet a trať se začala sušit, FIA rozhodla o novém startu. Po dalších 80 minutách červené vlajky a pěti kolech pod safety car byl konečně zahájen rolovací start.
Jezdci po devíti kolech přestavili na suché pneumatiky, protože dráha už nebyla dostatečně mokrá na to, aby je dále udržovala. To přineslo výraznou změnu tempa a několik šokujících předjížděcích manévrů.
Na konci závodu se Max Verstappen, driver Red Bull Racing rozčileně vyjádřil, že přehnaná opatrnost organizátorů „odstrihla srdce“ a že tradice mokrých závodů by měla mít více prostoru pro drama.

Historické paralely a budoucí dopady
Belgičtí fanoušci si dobře pamatují legendární neštěstí roku 1998, kdy po pralesu na první zatáčce vznikla masivní řetězová kolize, a také rok 2021, kdy byl závod po pouhých dvou kolech ukončen a uděleny pouze poloviny bodů. Dnešní situace opět otevírá otázku, jak moc by měla být bezpečnost versus „show“ v F1 vyvažována.
Vzhledem k tomu, že Oscar Piastri vede šampionát, každá ztracená sekunda může mít dopad na konečnou klasifikaci. Pokud se podobné počasí objeví i na dalších okruzích, týmové strategie se pravděpodobně budou ještě více opírat o predikční modely a rychlé výměny pneumatik.
Co nás čeká dál?
Organizátoři slibují revizi pravidel pro vodní podmínky a zkoumají, zda by se náhradní startovací procedury mohly zkrátit. Mezitím se fanoušci těší na další závod v Monze, kde je předpověď slunečná – ale v motorkářském světě už víme, že počasí umí být nevyzpytatelné.
Často kladené otázky
Jak zpoždění ovlivnilo šampionát?
Zpoždění snížilo počet kol, ve kterých je možné získat plné body, což znamená, že šance projevu rozdílu mezi šampiónem a ostatními závodníky se snížila. Pro Oscara Piastrie, který vede v bodovém žebříčku, je každé ztracené kolo rizikové.
Proč byl závod Formule 3 zcela zrušen?
Hustý deštík způsobil během formovacího kola tři odbočování a kolizi dvou aut na rovince Kemmel, což jen potvrdilo, že viditelnost byla příliš špatná pro bezpečné pokračování. Proto rozhodčí rozhodli o zrušení.
Co řekl Max Verstappen o zpoždění?
Verstappen kritizoval přístup FIA, že příliš opatrně reagovali na mokrou dráhu, a argumentoval, že tradiční vodní závody by měly být součástí show. Řekl, že „odstrihlo to jsme přece nechtěli“ a že by se mělo najít lepší vyvážení bezpečnosti a napětí.
Jaká je role Pirelli v této problematice?
Pirelli připustilo, že jejich mokré pneumatiky plnily své technické parametry, ale extrémní srážky překročily nastavený limit trakce. V reakci na to provádějí výzkum nových směsí, které by měly lépe zvládat dlouhodobé přeháňky.
Změní se pravidla pro vodní podmínky v budoucnu?
FIA už zahájila interní revizi procedur, konkrétně plánuje zkrátit časové limity pro červené vlajky a umožnit rychlejší přechod na suché pneumatiky, pokud se podmínky zlepší. Rozhodnutí očekáváme v příštím ročníku.